Sådan förare, sådan bil

Är du sportig, äventyrlig, sofistikerad eller vill ha det där lilla extra? Susan Michel, Colour & Material Design Supervisor på Ford Europa, berättar om vikten av att förstå kunden, för att det ska klicka mellan förare och bil. Och vilken Focus hon själv fallit för, förstås. 

Kunden i fokus. Eller Human Centric Design. Det var utgångspunkten när designteamets arbete med nya Ford Focus startade 2014. Som Colour & Material Design Supervisor är Susan Michel ansvarig för att den strategiska designen möter kundens förväntningar och behov.
– Lite förenklat kan man säga att jag ansvarar för allt som kan ses, röras och kännas, både på utsidan och insidan av bilen. Men nya Focus är förstås resultatet av ett fantastiskt lagarbete med exteriöra och interiöra designers och medlemmar i mitt team, berättar

Den största skillnaden, jämfört med alla tidigare designprocesser, är att nya Focus är skapad i sampel med dig som kund. Mycket tid och arbete har lagts på att lyssna och förstå. Processen har gått från ”vem och varför”, till ”hur och vad”. Och längs resan har teamet gått tillbaka, justerat och förfinat om och om igen för att vara säkra på att resultatet blir vad du som kund verkligen vill ha.
– Den nya designen handlar mycket om att skapa fina minnen, stunder av interaktion som bygger och upprätthåller relationen och samspelet mellan människa och maskin, Målet var att skapa en Focus som föraren förälskar sig i, en förälskelse som varar, säger Susan.

Sportig, äventyrlig, sofistikerad eller lyxig?
Arbetet med att lära känna människan bakom ratten mynnade ut i fyra personligheter. Och resultatet blev fyra olika modellversioner av nya Focus.

Bakom ratten på ST-line kan den sportiga typen känna sig hemma. Dubbla avgasrör, svart nätgrill, en unikt utformad stötfångare och sportstolar med röda sömmar ger bilen en sportig look.

Active bygger på research om vad som är viktigt för den äventyrliga föraren. Bilen är lite högre och har större hjul som passar alla underlag. Robusta, slitstarka material kombineras med lekfulla färgval.

Med en speciell lack, lädersäten och träinspirerade detaljer är lyxvarianten Vignale ett bra val för den sofistikerade föraren.

Titanium
, slutligen, är oväntat raffinerad med eleganta linjer som förstärker bilens visuella intryck och gör den mer aerodynamisk. Unika färger och material drar blickarna till sig.

Tillsammans täcker de fyra versionerna in alla personligheter och behov.
– Nya Focus är attraktiv i det dagliga livet på så många sätt och det finns en lång rad valmöjligheter. På så vis kan vi skapa ett bra erbjudande till var och en. Focus passar alla, både unga par och barnfamiljer, summerar Susan.

”Uppkopplad – men inte distraherad”
Själv kör Susan just nu en Ford EcoSport, men nya Focus ligger henne varmt om hjärtat.
– För mig är det viktigt med komfort och att kunna använda bilresan effektivt. Jag gillar att instrumentpanelens utformning bygger på intuition. Man ska inte behöva tänka när man använder den. Med bildskärmens smarta placering och färre knappar kan jag både vara uppkopplad och fokusera på körningen, säger Susan.

Mest stolt, som designer, är hon över den ökade rymden, de rena linjerna och de lugna ytorna inuti nya Focus. Och på ett personligt plan klappar hjärtat lite extra för Active.
– Active passar mig och mitt liv bäst. I Active känner jag att jag kan ta mig vart som helst, när som helst. Den får mig att känna mig lite äventyrlig helt enkelt, avslutar Susan.

Möt Susan Michel
Citymänniskan
”Jag är en typisk citymänniska med hemmabas i Frankfurt, där jag bor med min pojkvän, och ett andra hem och mitt arbete i designstudion i Köln. Jag älskar att känna stadens puls och rytm, att ta del av utbudet, gå på museum och konserter.”

Pendlaren
”Med två hemstäder tillbringar jag många timmar i bilen. Det är viktigt att kunna använda tiden effektivt – att hålla mig uppdaterad och ha kontakt med vänner och familj – utan att tappa fokus på körningen.”

 Resenären
”Att resa, se nya platser och möta nya kulturer är ett stort intresse. Det är också en del av mitt arbete som designer, att få ett vidare perspektiv, lära känna olika målgrupper. Hur fungerar det på den amerikanska eller den kinesiska marknaden?” 

Designern
”Jag har alltid älskat att vara kreativ. Designer är jag hela tiden, jag observerar andra människor, tänker på hur jag kan förbättra deras dagliga liv. Att sedan få uppleva hur de använder och gillar något som jag har skapat – det är så motiverande!”

    Dela artikel

Aktuellt

Senaste numret av Nytt från din Fordhandlare

Nu finns senaste numret av Nytt från din Fordhandlare att läsa.

Läs mer

Familjen i farten väljer Mondeo

Med småbarn och hus på landet kan rätt bil vara pusselbiten som får vardagen att gå ihop.

Läs mer
Alla nyheter