Fords nästa revolution – smart mobilitet

En miljard bilar i världen, och fler blir de. Dubbelt så många år 2040, sägs det. Samtidigt vill allt fler bo i städerna. Det är en utmaning som kräver nya lösningar. På Fords Smart Mobility Office i London pågår arbetet för fullt.

FÖR MER ÄN 100 ÅR SEN gjorde Ford bilen tillgänglig för vanligt folk. Nu kommer nästa revolution inom bilindustrin – smart mobilitet. Första steget är en uppkopplad bil som kan läsa och dela information. Sen ska bilen kopplas ihop med transportsystemet och klara sig allt mer på egen hand.

SMARTA LÖSNINGAR FÖR STORA STÄDER. 2018 öppnade Fords Smart Mobility Office i London. Satsningen leds av Sarah-Jayne Williams. Uppdraget? Att tänka utanför boxen och hitta smarta lösningar för storstäder.
– Jag tror på idén att problem kan lösas med smartare lösningar. Med uppkopplade bilar kan man styra bort från trängsel, informera om parkering och undvika att bilar åker runt och letar, vilket orsakar köer och utsläpp, säger Sarah-Jayne Williams.

Under 2018 har Fords Smart Mobility-team vuxit till mer än 100 personer. Av många höjdpunkter lyfter Sarah-Jayne Williams fram det fantastiska lagarbetet och att teamet i oktober samlades under samma tak i London.

Lanseringen av Chariot, en appbaserad delningstjänst, var en annan höjdpunkt. Tjänsten innebär att ett antal Ford Transit med plats för 14 passagerare kör rutter i områden där det saknas bra kollektivtrafik och ansluter till en knutpunkt för buss, tunnelbana och tåg. Syftet är att locka personer som annars inte skulle ha valt kollektivtrafik. I tjänsten testar Ford sin nya laddhybrid Transit PHEV (Plug-in Hybrid Electric Van) – som ännu inte har lanserats till vanliga kunder.

Sen tidigare har Chariot trafik i San Francisco, New York, Austin, Seattle och Columbus. Våren 2018 startade fyra rutter i London och i höstas en rutt i en stor företagspark.
– Chariot ska erbjuda en tjänst som kan få folk att välja bort egen bil för jobbpendling samtidigt som den samspelar med befintlig kollektivtrafik, säger Sarah-Jayne Williams.

INTE ”ANTINGEN ELLER” – UTAN ”BÅDE OCH. Men biltillverkare vill väl sälja fler bilar? Hur rimmar det med att skapa mobilitetslösningar för samåkning och mindre trängsel på våra vägar?

Sarah-Jayne Williams menar att det inte är en fråga om antingen eller, utan både och. För Ford handlar det om att skapa tjänster där man äger hela affären – från kundens beställning via appar som gör att man kan samla på sig data, till att tillverka fordon och ha chaufförer anställda.
– Vi måste ha en helhetssyn på bilar och mobilitet. I stora städer är trafikstockningar och dålig luft de stora utmaningarna och vi vill bidra med lösningar. Vi kommer fortfarande sälja bilar men vi måste hänga med i utvecklingen. Bilar kommer användas på nya sätt och vi ska skapa nya kundupplevelser, avslutar Sarah-Jayne Williams.

    Dela artikel

Aktuellt

Senaste numret av Nytt från din Fordhandlare

Nu finns senaste numret av Nytt från din Fordhandlare att läsa.

Läs mer

Familjen i farten väljer Mondeo

Med småbarn och hus på landet kan rätt bil vara pusselbiten som får vardagen att gå ihop.

Läs mer
Alla nyheter