S-MAX – så tar Ford succén vidare

Uppdraget var att fortsätta skriva framgångssaga men samtidigt utveckla och förnya. Michael Nentwig är mannen bakom nya Ford S-MAX.

Utmaningen med nya Ford S-MAX var, enligt vehicle engineering manager Michael Nentwig, att kombinera utrymme, flexibilitet och körglädje å ena sidan och att inte ändra på bilen för mycket å andra sidan.
– Man måste vara försiktig när man utvecklar en redan framgångsrik bil. Vi ville att föraren skulle känna igen sig i nya S-MAX, förklarar Michael Nentwig.

Ny teknologi
S-MAX, som lanserades 2006 och genomgick en facelift 2010, har sålts i 400 000 exemplar. Den är byggd på samma plattform som nya Mondeo och karaktäriseras av en sportig look och, enligt Michael Nentwig själv, en rejäl dos körglädje. Målet var att behålla dessa egenskaper, kombinerat med utveckling och förnyelse.
– Med nya S-MAX får man till exempel ännu större flexibilitet, bilen har ett enkelt insteg och aktiv styrning. Det handlar mycket om ny teknologi i nya S-MAX, förklarar Michael Nentwig.

Efterlängtad fyrhjulsdrift
Den nya teknologin innebär också ökad flexibilitet i hur man kan möblera om i kupén. Det går till exempel att fälla ner bilens bakre säten med en enkel knapptryckning i bagageutrymmet, något som krävde flera manuella moment tidigare. Framljus med LED-teknologi och precollision assist är fler exempel på hur nya Ford S-MAX har utvecklats, och sist men inte minst den efterlängtade fyrhjulsdriften.
– Du behöver inte tänka på några snökedjor när det är dags för skidsemester och ska du ut på stranden kan du köra hela vägen då också.

Och kanske att S-MAX lämpar sig just för familjen som föredrar en viss livsstil, tror Michael Nentwig.
– Jag tänker mig en aktiv familj där bilen ska passa livsstilen. S-MAX kan rymma sju personer men är fortfarande sportig, menar han.

Attraktionen viktig
Ett av målen med nya Ford S-MAX var just att nå en ännu mer elegant och sportig look. För i grund och botten handlar det om attraktion enligt Nentwig.
– Det är viktigt att kunna attraheras av en bil. Det kan handla om små saker men det är detaljer som gör att den känns så elegant, säger han och fortsätter:
– Ta och titta på den, rör vid den och känn på den. Jag är rätt säker på att du blir övertygad.
Fordfamiljen fortsätter att växa och till hösten rullar nya S-MAX och uppdaterade C-MAX ut i bilhallar runt om i landet. En av Sveriges mest erfarna motorjournalister har provkört och ger tummen upp.

Bra överblick
Hans Hedberg har testat och provkört bilar för Teknikens Värld i 20 år, de 10 senaste åren som testchef för tidningen. Tillsammans med andra motorjournalister från Skandinavien är han på Mallorca för att provköra Fords nya familjemedlemmar.
– Jag tycker verkligen om den här biltypen. Den är anpassad efter människor, har bra insteg och ger en bra överblick när man kör. Alla i bilen har gott om utrymme.

Mer kraftfull
I uppdaterade C-MAX finns också en delaktighet i körningen med mer kommunikativ styrning, menar Hans Hedberg.
– Den har blivit betydligt mer kraftfull, mogen, solid och rejäl. Sedan tycker jag också att det är kul med Grand C-MAX som är kortare än en Volvo V70 och ändå har möjlighet att få in 7 personer.

S-MAX en favorit
Många nuvarande ägare till S-MAX har väntat in den nya modellen och nu, när väntan är över, får bilen ”bäst-i-klassen”-betyg av Hans Hedberg.
– S-MAX har tidigare varit en favorit hos Teknikens Värld och i den nya följer man en väl inslagen S-MAXlinje. Körglädjemässigt så är den bäst i klassen, den ger en väldigt fin vägkänsla.
Med C-MAX och S-MAX skulle Ford, tror Hans Hedberg, kunna plocka stora andelar från kombi-Sverige.
– I Europa är den här typen av bil växande och den är verkligen optimal för familjen som kanske annars funderar på en kombi.

    Dela artikel

Aktuellt

Nytt från din Fordhandlare – Nr 4 2020

Nu finns senaste numret av Nytt från din Fordhandlare att läsa.

Läs mer

Rebellisk hållbarhet hos nya Mach-E

Det har väl knappast undgått någon att Ford, för först gången på 55 år, lanserar en helt ny Mustang.

Läs mer
Alla nyheter